Urval av verksamhet och tjänster på Ale Rehabklinik

Ledvärk

Ryggvärk, nack/skuldersmärta och ledvärk är några av de vanligaste orsakerna till att människor söker vård. Man beräknar att ca 80% av den vuxna befolkningen någon gång kommer att ha besvär med ryggen. Orsaken kan vara långvarig belastning i statiska positioner med för mycket stillasittande men också akut uppkommen smärta i samband med lyft eller vridning.

Här får du hjälp med en noggrann undersökning och specifik behandling utifrån resultatet av denna.

Idrottsskador

Idrott är en av de största och viktigaste folkrörelser vi har för att främja hälsa. Ibland uppstår skador och vi på Ale Rehabklinik har stor erfarenhet av bedömning och behandling av dessa. Skademekanismen kan vara ett direkt trauma mot en kroppsdel som vid en stukning eller en lårkaka Skadan kan även vara av överbelastningskaraktär där det är viktigt att undersöka styrka och eventuella kompensationsstrategier för att hitta orsaken till besvären. Varje idrott ställer sina specifika krav på styrka, snabbhet och koordination. Det är därför av stor vikt att rehabilitera sin skada ordentligt för att undvika återkomst av denna och en möjlighet till förbättrad prestation.

Artrosskola

Artrosskolan

Artrosskola är för dig med nydebuterad eller långvarig artros.

Du kommer att bjudas in till 2 eller 3 teoretiska föreläsningar där det finns möjlighet att ställa frågor och om man vill, dela med sig av tips och erfarenheter till övriga deltagare. Gruppen är på 5-10 personer. Efter avslutad teori kommer du att erbjudas utprovning av individuellt träningsprogram som du antingen kan utföra i vårt gym eller som hemträning under 6 veckor.

Klicka här för mer info.

Handrehabilitering

Smärta, stelhet och svullnad i hand/fingrar är vanliga besvär som kan ge konsekvenser i vardagen.

Handen och fingrar använder vi i alla göromål vi ägnar oss år både privat och på jobbet.

Vi bedömer och behandlar alla typer av handskador, rehab efter frakturer inkl gipsborttagning, rehab efter operationer, artros, överanstängning mm.

Sömn

Vårt sömnbehov ändras efter ålder och livssituation.

Idag är det ca 30 % av befolkningen som lider av sömnprobelm i varierande grad.

De flesta sömnproblem går att behandla. Kunskap är även här som vid stress en viktig faktor för att göra förändringar men även att bli guidad i förändringen.

Graviditetsrelaterade besvär

Vid graviditet händer mycket i kroppen. Både hormoner och ledbelastning förändras. Båda dessa kan vara en orsak till att du får ont i rygg, säte och ljumskar bl.a. Särskilt besvärande kan det vara vid gång eller sittande i djupa fåtöljer.

Sjukgymnasten gör en undersökning och hjälper dig därefter med specifik träning, ergonomiska tips och vid behov kan du även få ett bäckenbälte utprovat för hemlån.

Vanligt vid gravidet är också s.k karpaltunnelsyndrom. Vanligt då är att det uppkommer stickningar och domningar i händerna. Besvären är ofta tydligast under natten. Anledningen till den ökade förekomsten av dessa symptom vid graviditet tros vara på grund av ökad svullnad i kroppen. Behandlingen är ergonomisk rådgivning, ödembehandling, träningsprogram och nattskenor till händerna.

Stressrelaterad ohälsa

Stress- och psykosocial ohälsa är ett växande problem i vårt samhälle. Genom stresshantering kan din tillvaros ansträngningar minska. Kunskap kring vad som händer i hjärna, kropp och tanke är centralt i att finna en mer hållbar väg framåt.

Hjälpmedel

Det finns flera hjälpmedel som kan förenkla och underlätta din vardag. Det kan vara hjälpmedel som underlättar vid förflyttningar eller avlastning vid skada eller nedsatt gångfunktion- Kryckor och rollator kan vara exempel på sådana. Man kan också ha god hjälp av hjälpmedel för att underlätta det dagliga livet i hemmet, strumppådragare och toalettförhöjning kan vara några exempel. Varje utprovning föregås av en undersökning där man dokumenterar behovet av hjälpmedel innan det förskrivs.

Hjälpmedel inför operation

Om du väntar på operation kan man ibland vara i behov av hjälpmedel att använda direkt efteråt. Vid sådant behov provar vi ut och visar dig hur de ska användas

Fyss/FaR

FaR® står för Fysisk aktivitet på recept och är en arbetsmetod för att främja fysisk aktivitet.

En patient kan få ett recept till aktiviteter som görs i egen regi, men också som en hänvisning till någon friskvårdsaktör.

Följ länkarna nedan för ytterligare bra information och aktiviteter i Ale och Kungälv bl.a

www.aktivitetskalender.se

www.fyss.se